Opettaminen on yksi hienoimmista ja arvostetuimmista ammateista yhteiskunnassamme. Lasten ja nuorten kasvattaminen yhteiskunnan kehityksen edistämiseksi on haasteellista. Oppilaiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi olemme keränneet tähän muutamia luovia ideoita ja vinkkejä.
Pelit auttavat muistamaan ja helpottavat keskittymistä
Opetussuunnitelman muuttuessa opettajilla on enemmän vapautta suunnitella tunnit luovempien ratkaisujen pohjalta. Erilaisten älylaitteiden myötä oppilaiden mielenkiinnon ylläpitäminen on muuttunut haasteellisemmaksi, mutta vastauksena ongelmaan voi olla erilaisten pelien kehittäminen perinteisen tuntimateriaalin lisäksi. Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä voi olla helpompi ja mielekkäämpi oppia esimerkiksi taulukosta tehdyn laivanupotuspelin avulla.
Google Scholar ja Wikipedia antavat vinkit lähdeaineistolle
Hyvien ja luotettavien lähdesivustojen paikantaminen opiskelua varten voi olla oppilaille haasteellista. Google Scholar on opiskelua varten kehitetty hakukone, joka etsii verkosta luotettavia lähteitä opiskelua varten. Wikipedia-artikkeleita itsessään ei suositella käytettävän lähteenä, mutta niissä mainitut lähdelinkit ovat oivallinen keino löytää sopivia viitteitä luotettavia lähdemateriaaleja varten.
Lukihäiriöisten oma fontti
Oppimisvaikeudet, kuten lukihäiriö, voi vaikuttaa hyvänkin oppilaan motivaatioon, mutta ratkaisuja on saatavilla. Dyslexie on lukihäiriöisille suunniteltu oma kolmiulotteinen fontti, joka voi auttaa lukihäiriön kanssa painiskelevaa oppilasta oppimaan paremmin ja lukemaan tehokkaammin.
Instrumentaalinen musiikki tuntien taustamusiikkina
Hiljaisella volyymilla tuntien taustalla soitettu instrumentaalinen musiikki voi tehostaa oppilaiden oppimista ja keskittymiskykyä. Musiikki auttaa aivoja keskittymään paremmin ja luomaan eräänlaisen muistisäännön tai äänimuistin, jonka avulla opiskeltu aihe painuu paremmin mieleen.
Lunttilappujen luominen ennen koetta
Lunttaaminen kokeessa on perinteisesti ollut kiellettyä, mutta lunttilapun luominen varta vasten kokeita ajatellen voi auttaa oppilaita muistamaan tähdellisimmät asiat ja helpottamaan kokeiden luomaa jännitystä. Näitä luvan kanssa suunniteltuja lunttilappuja ei ole ehkä tarkoitus käyttää kokeiden aikana, vaan ajatuksena on pistää oppilaat ajattelemaan ja etsimään tärkeimmät kohdat käsitellyistä asioista ja merkitsemään ne ylös, jolloin he joutuvat käyttämään erilaisia muistisääntöjä asioiden muistamiseksi ja oppimiseksi.
Anna oppilaiden opettaa toisiaan
Oppilaat omaksuvat aiheet ja käsitellyt asiat paremmin ja tehokkaammin saadessaan opettaa ne toinen toisilleen. Itsevarmuus oppimisesta kasvaa, kun huomaa muistavansa asioita ja kykenevänsä opettamaan ne myös toisille. Samalla asiat selkeytyvät itselle, ja kyky välittää opittu tieto eteenpäin vahvistuu.